Top menu

Korjalen

korjaal

Korjaaltraining – grote vlag 1e of laatste boot, kleine vlag een vaartuig daartussen.
(Foto Dik Beker – C-Cie ’62)

Korjalen zijn uit boomstammen gehouwen boten. Deze waren speciaal voor de TRIS gemaakt. Grijs geschilderd en voorzien van de Nederlandse vlag. Achterop was een buitenboordmotor bevestigd. Eén boot was uitgerust met een motor van 40 pk. De andere met 25 pk. Voor zulke boten waren dat behoorlijke grote motoren. De boten werden gevaren door Surinaamse burger ‘motoristen’., die achterin zaten. Vóór hen was een bankje voor twee militairen. Dan was er halverwege een opbergruimte voor bagage, dat werd afgedekt met houten deksels. Vóór die ruimte nog een plaats voor een militair. Voorop was een bankje voor de ‘koelaman’. De koelaman was de hulp van de motorist.

korjaalvervoer-1969

Korjaal vervoer met de DAF YA-314. (Foto: Herman Schot 1969)

Er waren diverse korjalen waar de TRIS gebruikt van maakte. Om enige indruk te geven van het laadvermogen van een korjaal volgen hier enige gegevens.

a. Een korjaal met een:
lengte van 12 meter
breedte van 1 meter
diepte van 0,60 meter
en uitgerust met een 25 pk buitenboordmotor, kan een last vervoeren van ongeveer:
acht “vaten”, ofwel 1600 kg.
Dus bijv. 6 personen en 1100 kg aan benzine en materiaal.
b. Een korjaal met een:
lengte van 14,50 meter
breedte van 1,25 meter
diepte van 0,70 meter
en uitgerust met een 25 pk buitenboordmotor, kan een last vervoeren van ongeveer:
elf “vaten”, ofwel 2200 kg.
Dus bijv. 6 personen en 1700 kg aan benzine en materiaal.
c. Bovenstaande gegevens zijn bedoeld als richtlijnen v.w.b. het gewicht. Men moest bij het laden van een korjaal oordeelkundig te werk gaan i.v.m. het volume van de mee te voeren lading.