Vliegtuigwrak in de jungle

Dit verhaal begint met een foto van een vliegtuigwrak uit het fotoboek van mijn vader. Op de foto is een staartstuk van een vliegtuig te zien wat in de Surinaamse jungle ligt, even buiten Zanderij. Als kind zijnde heb ik hem wel eens naar die foto gevraagd, wat voor vliegtuig daar was neergestort. Ik kreeg dan te horen dat het een Amerikaans vliegtuig was wat eind jaren 50, voordat hij daar in Suriname zat, was neergestort. Veel kon hij me er niet over vertellen, hij wist het ook niet, dus bleef die vraag, in een tijd zonder internet, verder onbeantwoord.

Vliegtuigwrak MATS 20993

Afgelopen oktober had mijn vader, 51 jaar na dato, de reünie van zijn compagnie. Samen met hem hadden we het grootste deel van zijn maten weer opgespoord en de reünie verzorgt. Hierbij kreeg ik wat foto’s van een ander compagnies lid en daar tussen zaten warempel ook foto’s van het vliegtuigwrak. Weer werd mijn interesse gewekt.

Na een speurtocht op het internet ben ik er toch eindelijk achter gekomen welk vliegtuig het is en wanneer hij daar in Suriname is neergestort. De enige referentie die ik van het vliegtuigwrak had was het nummer (20993) en de letters MAT(S) op het staartstuk. Dus hiermee ging ik op onderzoek uit en vond het volgende:

Military Air Transport Service

Zoals hierboven al aangegeven waren de letters MATS één van de aanknopingspunten van mijn zoektocht. Want waar staan die voor. Via het internet leerde ik dat MATS staat voor Military Air Transport Service. Dit was een onderdeel van de Amerikaanse luchtmacht welke op 1 juni 1948 was opgericht, waarbij twee bestaande onderdelen werden samengevoegd, te weten: de United States Navy Naval Air Transport Service (NATS) and the United States Air Force Air Transport Command (ATC) en heeft bestaan tot de opheffing ervan op 8 januari 1966. Wil je meer weten over de MATS, klik dan op de links hierboven of bekijk onderstaande filmpje uit 1963 eens.

Maar goed, toen was ik er nog niet. Ik wist nu wel iets meer, maar nog steeds niet om welk vliegtuig het ging, omdat ze bij MATS met diverse vliegtuigen vlogen.

Vervolgens heb ik naar allerlei foto’s gekeken van vliegtuigen van de MATS en heb dan vooral gekeken naar de vorm van de staart. Een aantal vliegtuigen vielen daarbij al gelijk af. Wat ik uiteindelijk overhield waren twee vliegtuigen waartussen ik twijfelde. Dat waren de Douglas C-118A Liftmaster en de Douglas C-124 Globemaster II. Hierna vroeg ik mij af hoe dat nu met het staartnummer zat, hoe noteren de Amerikanen hun nummers? Ik vond hierover een website (USASC-USAAS-USAAC-USAAF-USAF Aircraft Serial Numbers–1908 to Present) en leerde dat er voor het nummer eigenlijk nog een cijfer moest staan. En zo kwam ik erachter dat er eigenlijk nog een 5 voor moest staan, zodat het complete identificatienummer 52-0993 moest zijn. Hierna via google kwam ik op de website van Aviation Safety Network en zag dat het om een Douglas C-124C Globemaster II moest gaan.

C-124C_Globemaster_II

Douglas C-124C Globemaster II

De C-124C Globemaster II was een transportvliegtuig met twee dekken. Ze werd vooral in de Koude Oorlog gebruikt om soldaten en materieel te vervoeren. Ze werd tot eind 1969 gebruikt nadat ze negentien jaar in dienst was. Ze werd vervangen door de nog grotere C-5 Galaxy van Lockheed. De C-124 kon, voor haar tijd, enorme vrachten vervoeren over een grote afstand. Doordat ze twee dekken had, kon ze meer soldaten, uitrusting en materieel sneller en verder vervoeren dan elk ander transportvliegtuig. Aan de voorkant van de romp zat een vrachtluik zodat ze snel haar lading in- of uit kon laden. Aan de binnenkant zat bovendien ook nog een lier die zeven ton goederen kon optillen en verplaatsen.

De eerste testvlucht van dit type vliegtuig was op 27 november 1949, waarna ze in 1950 in productie werd genomen. In totaal waren er 447 door Douglas Aircraft Company gebouwd.

Technische gegevens:

Afmetingen:

  • Lengte: 39,75 m
  • Breedte: 53,07 m
  • Hoogte: 14,72 m

Prestaties:

  • Plafond: FL184 / 5600 m
  • Max. snelheid: 485 km/u
  • Vliegbereik: 6500 km

Aandrijving:

  • Aantal motoren: Vier
  • Soort motoren: Pratt & Whitney R-4360-63A Wasp Major

Accomodatie:

  • 200 soldaten
  • 127 stretchers
  • 31 ton vracht

Kenmerken:

  • Vier motoren
  • Driebladige propellers
  • Intrekbaar landingsgestel
  • Twee dekken
  • Alleen gevlogen voor de Amerikaanse Luchtmacht (USAF)

Deze diashow vereist JavaScript.

Terugkomende op het vliegtuigwrak in de jungle

Nu weten we meer over het vliegtuigwrak in de jungle. Het is dus een Douglas C-124C Globemaster II. Het was op zondag 19 juni 1960 vertrokken van vliegveld Charleston AFB, SC (CHS/KCHS) in de Verenigde Staten en was op weg naar Recife in Brazilië. Op vliegveld Zanderij zou het vliegtuig een tussenstop maken om bij te tanken om vervolgens verder te vliegen. Echter door slecht weer die dag vloog het vliegtuig in de aanvliegroute in de bomen en stortte zo’n 4,5 km ten westen (bij Matta) van vliegveld Zanderij neer. Hierbij kwamen 3 van de 7 bemanningsleden om.

Rijst bij mij de vraag, wie waren deze mannen die daar gestorven zijn? Er is niets over te vinden op het internet, dus heb ik het McCord Air Museum een e-mail gestuurd, want misschien kunnen zij nog achterhalen wie het waren. En wat heeft het vliegtuig aan boord gehad? Mogelijk dat dat vertrouwelijke gegevens zijn aangezien het om een militaire vlucht ging.

En zijn er onder de lezers (Trissers) nog mensen die die bewuste zondag 19 juni 1960 daar in Suriname hebben meegemaakt en hier iets over kunnen vertellen of over het vliegtuigwrak?

C-124 52-0994
Dit is het jongere broertje van de 20993, de 20994 welke nu als museumstuk staat bij het McCHORD AIR MUSEUM.

One Response to Vliegtuigwrak in de jungle

  1. Dries Pronker 22 november 2016 at 14:50 #

    Ik Dries Pronker heb nog wat foto,s en wat vliegtuig onderdeeltjes. Ik zat bij 1ste suriname compagnie 1961 1 ste peleton . Ik stuur een foto naar de website van tris. Afz dries pronker

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.